본문 바로가기

Architecture Project/In TODOT

양평 문호리 펜션_콘솔(Console)

문호리 콘솔(Console)

서종 IC 근처에 위치한 문호리는 서울로부터의 접근성이 좋기 때문에 평일과 휴일을 가리지 않고 많은 관광객이 찾는 장소이다. 문호리 인근에는 펜션이나 숙박시설도 상당히 많은데, 콘솔은 다른 숙박시설과는 약간 다른 특징을 갖고 있다.

 

Munho-ri, located near seojong interchange, is a place where many tourists visit because of its good accessbility from Seoul. There many accommodation facilities in Munho-ri, but Console has different features from others.

 

메탈릭 외장재(Metallic exterior)

문호리 펜션 콘솔은 건축물 자체가 콘솔 게임 박스다. 내부에는 전자오락기, 컴퓨터게임, VR게임 등 다양한 종류의 게임을 즐길 수 있는 공간이 있다.

 

건축물이 콘솔박스처럼 보이기 위해 외장재는 금속 느낌이 나기를 의도했다. 사용된 외장재는 스토 메탈릭이다. V-컷으로 나누어진 다양한 크기의 면은 서로 다른 입자를 갖고 있다.

 

Console is a console game box in itself. There is a space where you can play various types of games.

 

To make the building look like a console box, the external finishing material is made of metallic material. The exterior material is Sto metallic. The sides of various sizes divided into V-Cut have different particles.

 

스토 V컷(Sto V-cut)

외부의 넓은 마감면을 분할하고, 분할된 면마다 입자의 크기를 다르게 하고 싶었다. 단열재 위에 시공이 되는 스토의 특성상 V 컷을 통해 줄눈을 만들 수 있다.

 

I wanted to divide the wide surface on the outside and make the particle size different for each divided surface. Since Sto is constructed with insulation, I can devide the surface and make a joint by V-cut

노출콘크리트 그라인딩(Raw concrete grinding)

좌측 : 초기 콘크리트 골조 / 우측 : 콘크리트 면정리 후

내부 마감 중 많은 부위가 노출콘크리트 마감이다. 좌측 사진에서 볼 수 있듯이 초기 콘크리트 골조 상태가 굉장히 좋았다. 거친 느낌과 수직이 잘 맞는 벽체.

하지만, 콘크리트 면정리 과정에서 작업자분이 실수를 하셨다. 콘크리트 그라인딩 자국이 너무 심하게 남은 것이다.

 

Many of the interior finishes are raw concrete. The initial concrete condition was very good.

But, the worker made a mistake in the process of grinding the concrete wall. The grinding track was too severe.

 

미장과 연출된 콘크리트(Plaster work and concrete)

좌측 : 초벌미장 / 가운데, 우측 : 연출된 콘크리트

그라인딩 자국을 마감면으로 쓸 수는 없었고, 내부 콘크리트 느낌은 유지하고 싶었다. 결국 내부 마감은 콘크리트 노출 보수를 진행하는 전문 미장팀에서 새로 마감을 진행했다. 연출된 콘크리트는 깔끔하게 잘 시공되었다. 그럼에도, 초기 콘크리트 골조 상태가 워낙 마음에 들었기 때문에 아쉬움이 남았다. 

 

I could not use the grinding track as finishing surface, and want to maintain concrete finishing. The interior finish was finished with plaster work by a professional team. it was regrettable that i liked initial concrete condition.

루버와 빛의 산란(Louver and light scattering)

콘솔에서 제일 하이라이트 공간을 선정하자면 이 게임룸을 뽑고 싶다. 이 공간에서는 다양한 콘솔 게임, VR 게임, 미디어를 체험할 수 있다. 천장에 설치된 루버는 빛을 산란시켜 공간을 더욱 풍부하게 만든다.

 

게임룸의 큰 특징은 조명이 화면 색과 연동이 된다는 것이다. '필립스 휴' 라는 제품을 사용했으며, 휴 브릿지를 통해 화면과 동기화가 가능하다.

 

If I were to choose the best space in Console, I would like to pick game room. In this space, you can experience various console games, VR games. Louver installed on the ceiling make light scattering.

메탈페인트(Metallic paint with Gemma's studio)

내부 복도의 전시다이는 구로강판과 같은 금속느낌으로 제작되었다. 실제 구로강판을 전시다이로 사용하기엔 다양한 문제가 있었다. 빈티지 금속 페인트를 연출하는 스튜디오와 협업 끝에 위 느낌의 전시대를 연출할 수 있었다.

 

The exhibition furniture is made of metal like a vintage steel. We collaborated with a Gemma's studio.

 

욕실과 간접 조명, 타일 욕조(Bathroom with indirect lighting and tile bathtub)

조명은 공간의 분위기를 바꿀 수 있는 가장 좋은 장치다. 직접 광원이 아닌 간접 조명은 욕실의 분위기를 은은하게 만든다.

 

타일 욕조는 호텔이나 고급주택에서 사용되는 고급스러운 욕조이다. 콘솔의 욕조는 바닥과 같은 타일로 만들어졌다. 이는 욕실 공간을 더욱 넓어 보이고, 럭셔리하게 만든다. 욕조 앞으로 크게 뚫린 창호를 통해 이용자들은 목욕을 하며 자연을 조망할 수 있다.

 

Lighting is the best device to change the atmosphere of the space. Indirect lighting, not direct light, make the atmosphere of the bathroom more subtle.

 

Tile bathtub is a luxurious bathtub used in hotels and luxury houses. The bathtub in Console is made of tiles. This makes the bathrrom more spacious. Through the window in front of the bathtub, users can take a bath and view nature.

 

마무리(The end)

콘솔에 관하여 더 많은 정보가 궁금하신 분께서는 댓글 남겨주세요.

 

감사합니다.

 

If you want to know more information about this project, please leave a comment.

 

Thanks.

 

설계 : 투닷건축사사무소

시공 : 비에스건설

사진 : 김재윤(ZSTUDIO)